12 - 16 oktober

European Media Lab

Gratis na registratie
Bozar / Palais des Beaux-Arts
Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel, Belgique
donderdag 13 oktober
10:00 - 19:00

In het kader van een hernieuwde wil om de evolutie van onafhankelijke media in Europa te verkennen, verandert een deel van European Lab Brussels in 2022 in European Media Lab, met de steun van Sphera Network. In samenwerking met Bozar Writers & Thinkers geeft European Media Lab een stem aan een nieuwe generatie actoren die vorm geven aan nieuwe verhalen, formats en modellen in het Europese medialandschap, in een context van snelle veranderingen, tussen sterke concentratie van de sector, bedreigingen voor de vrijheid van meningsuiting en perspluralisme.

Programma

10:00—12:00 Speedmeeting van onafhankelijke media 

Maak in Bozar kennis met een aantal mensen die actief zijn in de onafhankelijke media. Je komt er meer te weten over financiering, bepaalde redactionele samenwerkingen en projecten en je kunt je laten inspireren door enkele fascinerende persoonlijkheden. Inschrijvingen binnenkort geopend.

10:30—12:00 Motion design: video in dienst van de journalistiek [workshop]

Video is de laatste jaren niet meer weg te denken als medium. Terwijl kanalen als Vox, Brut, Le Monde of Vews volop vertrouwd zijn met dat type content, vragen vele andere zich af hoe ze die expertise kunnen binnenhalen op hun redacties en hoe ze informatie in een visueel formaat kunnen gieten. Eén woord: motion design. Die communicatievorm, ondertussen al een eeuw oud, toont zich in de hedendaagse journalistiek erg nuttig om complexe concepten via video te verduidelijken. In de workshop bekijken we verschillende producties en diverse creatieve technieken en hulpmiddelen die heel wat mogelijkheden openen.

Met: Skan Triki (motion designer).

10:30—12:30 Livestreaming: welke toepassingen voor de media? [workshop]

Deze workshop is gewijd aan livestreaming in de media, in het bijzonder het gebruik van Twitch, een platform voor livestreaming. De explosie van livestreaming verandert de productieprocessen radicaal doordat er een interactieve dimensie bijkomt in het creatieve proces. Tijdens deze workshop zal Jonathan Sichem uitleggen waarom en hoe betrokken gemeenschappen ontstaan. Hij deelt zijn passie voor zijn makers en schetst tientallen voorbeelden van concrete gevallen en cijfers. Je krijgt inzicht in de grammatica van Twitch zodat je ermee aan de slag kunt.

Met: Jonathan Sichem (Wathan).

14:30—15:45 Hoe spreek je de nieuwe generaties aan?

Hoewel de nieuwe generaties nog maar weinig belangstelling hebben voor de ‘traditionele’ pers zijn er media, al dan niet in opkomst, die zich vernieuwen en erin slagen een jong publiek en nieuwe lezers aan te spreken. Via innovatieve instrumenten, de verkenning van creatieve formats (zoals Kosovo 2.0) of de investering in nieuwe platforms (zoals NOWU) maken deze media opnieuw verbinding met jongeren. De verhalen die zij brengen hebben een meer geëngageerde insteek en doen soms de grenzen tussen journalistiek en activisme vervagen, en sluiten aan bij de thema's die deze nieuwe generaties bezighouden, waaronder de milieuproblematiek. In deze conferentie komen diverse Europese media aan het woord, zodat de deelnemers een beter inzicht krijgen in de dynamiek die media toepassen om jongeren aan te spreken. 

Met: Aulonë Kadriu (Kosovo2.0, XK), Simone Pieranni (Chora, IT), Gautier Curtil (NOWU, FR), moderator: Ibrahim Ahmaid (Cafébabel, DZ).

16:15—17:30 Connecteren, uitwisselen, empoweren: de rol van netwerken voor onafhankelijke media

In een context van sterke concentratie van nationale medialandschappen is de noodzaak om banden aan te knopen tussen onafhankelijke media in Europa sterker dan ooit. Deze behoefte uit zich in het ontstaan van verbindingen op lokaal niveau, zoals met Media.21 in België. Ook op Europese schaal zien we synergiën tussen media ontstaan, zoals het Independent Community Radio Network, een verbond van webradio's die dezelfde visie delen en via dit nieuwe project een gemeenschappelijke programmering en uitwisselingsdynamiek uitbouwen vanuit Vilnius, Riga, Helsinki en Tallinn. In Oost-Europa heeft de Russische inval in Oekraïne de behoefte aan mediasolidariteit vergroot, zoals zal blijken uit de getuigenis van Gunta Slogan van het in Riga gevestigde Baltic Centre for Media Excellence.

Met: Samantha Lippett & Linas Cekanavicius (Independent Community Radio Network), Karl Van den Broeck (Media.21, BE), Gunta Sloga (Baltic Centre for Media Excellence, LV), moderator: Anastasia Vaitsopoulou (Popaganda, GR).

17:45—19:00 De kracht van podcasts

In een paar jaar tijd is de podcast uitgegroeid tot een krachtige informatietool voor media en andere organisaties die een bijzondere band met hun publiek willen creëren. Het is voor hen soms ook een manier om nieuwe financieringsbronnen te vinden naast de klassieke reclame, door een nauwere samenwerking met adverteerders. Binnen de journalistiek kan de podcast ook een manier zijn om het vertrouwen van de eigen community terug te winnen dankzij de intieme band die hij tot stand brengt met de luisteraar. In dit debat wordt de kracht van de podcast belicht vanuit verschillende invalshoeken: van media die dit instrument voor hun leden gebruiken, tot denktanks die hun expertise via dit audioformaat delen en instellingen die met een menselijker imago voor de dag willen komen of bedrijven die anders willen communiceren.

Met: Joanna Aveillan (Acast, SE), Midori Tanaka (Carnegie Europe, US), Silvia Serrano (créatrice de podcast, ES), moderator: Alexander D. Ricci (Bulle Média, IT).